Direct ingespoten BMW motoren (N43/53/54/55 en M47/57 en N47/57) krijgen last van ‘carbon build up’ in de inlaatkanalen. De oorzaak: bij direct ingespoten motoren worden de inlaatkanalen niet 'gespoeld' door brandstof, waardoor de koolstofafzetting de kans krijgt om zich te verzamelen in de kanalen en zo de inlaat “verstikt”.
Gevolgen vervuilde inlaatkanalen BMW
- Verminderd vermogen
- Melding motorstoring (lampje op dashboard)
- Onregelmatige loop na koude start
Oplossing: inlaatkanalen BMW reinigen
De inlaatkanalen van uw BMW laten reinigen door een specialist, door middel van het stralen met walnoot granulaat. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de 'Walnut Blaster'.
Werkwijze Walnut Blasting
- Eerst wordt het inlaatspruitstuk verwijderd, zodat er direct zicht is op de vervuiling.
- Dan wordt de motor zo gedraaid dat de kleppen van de eerste cilinder volledig zijn gesloten.
- Vervolgens worden de overige cilinders dichtgestopt, zodat hier niets in kan komen.
- Daarna wordt de inlaat van de eerste cilinder gestraald met het zachte walnoot granulaat uit de 'Walnut Blaster'.
- Het losgekomen vuil wordt weggezogen door middel van een zuigmond die op het inlaatkanaal bevestigd wordt.
De bovenstaande stappen worden voor elke cilinder herhaald. Het is daarom flinke, tijdrovende klus, die minimaal een paar uur in beslag neemt. Vandaar dat wij u adviseren dit onderhoud in te plannen op een moment dat u de auto tijdelijk bij ons achter kunt laten.
Resultaat BMW motor reiniging
De inlaatkanalen zien er als nieuw uit en de motorprestaties zijn aanzienlijk verbeterd. Wij adviseren dit iedere 90.000 tot 100.000 kilometer te laten doen, of wanneer u (een aantal van) de bovenstaande gevolgen opmerkt.
Offerte Walnut Blasting aanvragen